Co má dnes děti naučit střední škola? Jak bude vypadat naše společnost za dvacet let?
Co má smysl děti učit, jakým způsobem a na co je potřeba se zaměřit? Jak má probíhat přínosná hodina informatiky?
Takové otázky si klademe a pokládáme je i osobnostem napříč obory, lidem z vědy, byznysu, vzdělávání, rodičům, aktivním lidem. Lidem, kteří pochopili, že na kvalitním školství stojí naše budoucnost a že se nelze v tomto ohledu úplně spolehnout na náš stát.
"Naše budoucnost je nejistá, to je jediné, co o ní můžeme s jistotou prohlásit", řekl Michael Šebek, profesor kybernetiky na ČVUT v Praze.
Školy by měly tedy děti připravovat na jakoukoliv budoucnost a měly by u dětí rozvíjet ty schopnosti a dovednosti, které se hodí v každé budoucnosti. Máme stejný závěr a myslíme si, že rozvíjet je třeba tvůrčí a kritické myšlení, flexibilitu, kreativitu, schopnost komunikovat a potřebu celoživotně se vzdělávat. Zodpovědnost místo slepé poslušnosti a zvídavost místo očekávání hotového výkladu, na tom chceme stavět naši školu a celkový přístup ke studentům. Chceme, aby naše výuka byla zdrojem inspirace a dobrých nástrojů. Chceme podporovat mladé lidi ve snaze věci zkoušet a dělat přitom chyby, protože jen děláním chyb se člověk efektivně učí a posouvá dál.
Myslíme si, že jedním z hlavním úkolů školy je přinést člověku informace o tom, kdo je, jaké má hodnoty, v čem vyniká a v čem jsou naopak jeho limity. Jedině tak lze budovat přirozené sebevědomí jedince, jedině tak může člověk prožít naplněný a šťastný život.
Chceme být místem, kde panují dobré, fungující a zdravé mezilidské vztahy, kde se lidé respektují a mají k sobě úctu, kam děti i dospělí rádi chodí, protože se tam cítí bezpečně."
Praha - Satalice, listopad 2019
Jak pracujeme
Se studenty si tykáme.
Preferujeme čilý pracovní ruch nad klidem a pořádkem.
Naše hodiny nejsou většinou 45 minut dlouhé, ale mají délku hodinu a půl, pauzy děláme dle aktuální potřeby. Nezvoní u nás. Naše učebny jsou vybaveny mobilním nábytkem, který uzpůsobujeme dle potřeb. Při dobrém počasí učíme i venku na zahradě. Do hodin zařazujeme pohyb a mindfulness techniky.
Preferujeme pružnou a věcnou komunikaci a řešení problémů ve chvíli, kdy je to potřeba. Pro efektivní komunikaci využíváme i moderní technologie. Jedním z příkladů je školní discord server, který nám umožňuje během několika sekund informovat celou školu.
Ve zdravém těle zdravý mozek
Neučíme pouze, jak využívat technologie, učíme také, jak si od nich odpočinout.
Naši studenti mají čtyři hodiny tělocviku týdně, což je dvojnásobná hodinová dotace, než je běžné. Přesný název předmětu zní Sport a zdraví, protože se věnujeme též zdravému životnímu stylu a dovednostem spojeným s první pomocí.
Jsme přesvědčeni, že získat pozitivní vztah ke zdravému a ideálně i pravidelnému pohybu je velký benefit do života.
K fyzickým aktivitám přistupujeme individuálně a zajímáme se i o přidružené disciplíny jako je sportovní fyzioterapie. Jakožto sportovně založený pedagogický tým máme vlastní sportovní aktivity a zcela přirozený zájem na tom, aby si každý našel pohyb, který mu vyhovuje.
Kromě pravidelných lyžařských zájezdů pořádáme vodácké výjezdy a výlety s pěší turistikou, chodíme lézt, chodíme plavat.
Pracujeme na projektech
Zveme si odborníky z firem.
Vytváříme zadání, na kterých studenti pracují dlouhodobě, ať už individuálně, nebo v týmu. Některé projekty jsou napříč předměty, učitelé často spolupracují na zadáních. Do výuky si často zveme hosty, kteří jsou odborníky na dané téma. Někteří jsou trvalou součástí týmu a učí pravidelně každý týden.
Připojujeme online.
Do výuky připojujeme studenty, kteří museli zůstat doma z důvodu nemoci, ale chtějí být aktivní. Učivo stavíme rovnou tak, aby mohlo být využíváno v onlinu a aby studenti mohli pokračovat v rozdělané práci doma.
Jak hodnotíme
Hodnotíme známkami a formativní zpětnou vazbou.
Formativní hodnocení provází celý proces vzdělávání u nás a je zaměřené na praktické sdělení, jak student učivu porozuměl, kde má rezervy a co může udělat, aby dosahoval lepších výsledků. Cílem takového hodnocení je sledovat osobní růst studenta a podpořit ho v jeho silných stránkách.
Známka neboli sumativní hodnocení slouží k tomu, aby student věděl, jak si stojí na pomyslné stupnici měřitelného výkonu a mohl například vyhodnotit, že v některé oblasti nedosahuje obstojných výsledků, ačkoliv se snaží a intenzivně pracuje.
Na vysvědčení je vidět obojí - jak známka, tak zpětná vazba vždy k danému pololetí. Hodnotíme průběžně a studentům zobrazujeme výsledky ihned pomocí školního systému.
Učební plán
Co by měla v dnešní době učit škola?
Číst, psát a promptovat...
Náš učební plán vychází z Rámcového vzdělávací programu pro gymnázia (RVPG), disponibilní hodiny využíváme k navýšení počtu hodin informatiky, angličtiny a tělesné výchovy. Máme vlastní předměty: Infor/matika, Humanities, Science a Sport a zdraví plně integrující vzdělávací oblasti popsané v RVPG, požadované výstupní kompetence v mnohém převyšujume.
Od třetího ročníku nabízíme studentům povinně volitelné předměty, čím vzniká možnost sestavovat si vlastní rozvrh zaměřený na oblasti - technické/humanitní/přírodovědné, které student chce. Každý student má pak v rozvrhu tzv. "BASE" předměty, které jsou povinné a "ADVANCED" předměty, které si může navolit sám a musí pouze dodržet celkový počet hodin.
Povinně volitelné předměty pro naše třeťáky a čtvrťáky:
Programování Backend
Internet věcí
Algoritmizace
Finanční gramotnost
Základy společenských věd
Psaní
Psychologie
Chemie
Programování Frontend
Kybernetická bezpečnost
Python
Dějepis
Geografie, globální témata
Umění
Fyzika
Biologie
Nepovinné předměty
Matematika pro neuronové sítě
Vybraná témata z dějin 20. století
Debatování
Kniha versus film - čtenářský a filmový klub
Propojené vzdělávací oblasti
Infor/matika, Humanities, Science, Anglický jazyk, Španělský jazyk, Sport a zdraví
Propojujeme vzdělávací oblasti, abychom učili v souvislostech. Například novodobé dějiny není příliš efektivní probírat odděleně - v dějepise, pak v literatuře, v základech společenských věd..., je to nejen kognitivně neefektivní, je to i nepraktické a zdlouhavé, protože všechno se vším souvisí. Týká se to vlastně všech epoch. Práci s textem také není potřeba vykazovat do hodin českého jazyka, protože textem je i politická diskuze, hejt na sociální síti, nebo výstup chatu GPT. Vždy potřebujete nejdřív pochopit obsah a záměr, teprve potom vás zajímají další okolnosti jako jsou formální jazykové prostředky, nebo zda je text pravopisně správně. Do humanities počítáme i výuku finanční gramotnosti a vedení studentů k podnikavosti. Zaměřujeme se na rozvoj estetického vnímání studentů, např. formou výtvarné tvorby. Při škole funguje divadelní klub, jehož členové z řad studentů chodí pravidelně na představení pražských scén.
V předmětu Science se podobným způsobem snažíme integrovat přírodovědné oblasti. Pro hlubší porozumění fyzikálním a chemickým tématům je většinou potřeba kvalitní matematický základ, proto je propojování přírodních věd náročnější a obnáší pečlivé plánování souslednosti témat, přesto se o to snažíme a snažíme se též rozvíjet u studentů zápal pro vědecké bádání a snahu o kritické zhodnocení zdrojů.
Ve všech oblastech nás zajímá zapojení umělé inteligence a možnosti jejího využití, pečlivě přitom rozlišujeme, k čemu se hodí a k čemu naopak ne, strojovému učení - po technické stránce se věnujeme v hodinách informatiky už v prváku a v dalších ročnících na to navazujeme hlubším detailem.
Angličtinu používáme nejen v hodinách angličtiny, ale všude tam, kde se to hodí. V našem týmu jsou rodilí mluvčí, kteří se snaží do svých hodin vnášet reálie zemí, jejichž jazykem mluví.
Máme také předmět "Vuelta" zaměřený na rozvoj osobnostních a sociálních kompetencí. Název jsme si půjčili ze španělštiny a vznikl ve smyslu "vracíme se k tomu, co proběhlo, děláme retrospektivu". Cílem tohoto předmětu je naučit studenty posoudit výsledky své práce, zhodnotit vynaložené úsilí a osobní pokrok. Tento předmět je hodnocen pouze slovně.
Výuka moderních technologií
Zabýváme se IT oblastmi napříč a propojujeme algoritmické myšlení s matematikou.
IT témata nám přesahují i do ostatních předmětů. Snažíme se, aby naši studenti získali vhled do technologií a měli představu o jejich dalším vývoji a využití v povoláních, které se rozhodnou dělat a zároveň, aby znali mechanismy, jakými technologie ovlivňují duševní a fyzické zdraví člověka. Od třetího ročníku si studenti volí úroveň technické hloubky IT předmětů.
Base úroveň: nadstandardní uživatelské dovednosti, základy programování a zpracování dat, git, základy linuxu, základy tvorby webu, bezpečnostní témata a digitální stopa, principy a využití AI, dezinformace a sociální sítě, firemní kultura a role ve firmě, agilní přístupy, UX, komerční řešení versus opensource.
Advanced úroveň: vývoj vlastního softwarového projektu pod odborným vedením, možnost vybrat si tyto další oblasti: kybernetická bezpečnost, programování - backend, programování - frontend, algoritmizace, IoT, neuronové sítě.
Absolventi 2024
Cesta k profesnímu úspěchu
Náš absolvent je člověk, který je schopen samostatně myslet, zná své přednosti a kvality, jedinec, který se sám zodpovědně rozhoduje, je otevřený a pozitivní, ale kritický ke všemu, s čím se v životě setká, člověk s potřebou celoživotního vzdělávání, s tendencí vytvářet hodnoty a příležitosti nejen pro sebe, ale i pro druhé, člověk, který ví, že důležitou součástí jeho osobního života je pravidelný fyzický pohyb a zdravé návyky.
Cílem našeho gymnázia je, aby absolvent po škole mohl:
1. Studovat na univerzitě v Čechách nebo v zahraničí obor, který bude chtít
2. Začít pracovat a uplatnit své schopnosti
3. Obojí zkombinovat a být tak finančně nezávislý na rodičích
Jak si vedli u přijímacích zkoušek na VŠ a kam se chystají?
UK Komunikační studia se zaměřením na mediální studia
Howest, Digital arts and entertainment, Game graphics production
University of New York in Prague, IT
VUT, fakulta podnikatelská, obor entrepreneurship and small business development
UK, Matfyz, Informatika
UK, HTF, Náboženství a základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání
ČVUT FEL, Kybernetika a robotika
VŠE podnikohospodářská fakulta nebo Unicorn University bussines and management
ČVUT krajinářská architektura
VŠE FIS informační média a služby
ČVUT FEL Otevřená informatika
TU Dublin, Game Design
Unicorn ČR online
IT/Finance v Japonsku
UK, FHS (fakulta humanitních studií)
Metropolitní univerzita v Praze
ČVUT FIT
Farmaceutická fakulta v Hradci Králové Univerzity Karlovy, obor farmacie
FSV UK, Politologie a mezinárodní vztahy
VŠE fakulta podnikohospodářská / Unicorn University, Bussines management
Unicorn university - softwarový vývoj
Právnická Fakulta UK
Školní budova
Rádiovka v Satalicích
30 minut z centra Prahy
Nově zrekonstruovaná školní budova se nachází na adrese K Cihelně 129/1, v klidné severní části Prahy, Satalicích.
Je obklopena rozlehlou zahradou o výměře 22 tisíc m², kterou využíváme i pro výuku, součástí zahrady je sportoviště.
Budova je původní stavbou z první republiky, kdy sloužila jako rádiová stanice; odtud její název Rádiovka známý mezi místními, na zahradě je k nalezení například vojenský bunkr. Před školou se nachází víceúčelové hřiště s tartanovým povrchem, v zadní části zahrady máme ovocné stromy.
Zastávka autobusu (Za Novákovou zahradou) je umístěná přímo před školou, časová dostupnost MHD z centra (Muzeum) je třicet minut; metrem přes Letňany, nebo Rajskou zahradu.
Nejrychlejší spojení z centra Prahy je vlakem - 17 minut z Masarykova nádraží na nádraží Satalice, pěšky ke škole pak 10 minut. Z druhé strany, z Neratovic trvá spojení 30 minut; ze Zlonína 20 minut, z Hovorčovic 11 minut, z Čakovic 6 minut, autobusy k nám jezdí též z Uhříněvse (40 minut) Újezdu na Lesy (25 minut) a Horních Počernic (8 minut).
U školy je možné parkovat.
Pokud nejste z Prahy, můžeme Vám pomoci zajistit internátní ubytování, v Praze je několik Domovů mládeže, kde je možné se domluvit.
Spolupráce s firmami
Děkujeme všem odborníkům, se kterými spolupracujeme a kteří příspívají do naší výuky.
Děkujeme za konzultace, za supervizi a zapojení našich studentů do projektů, za možnosti brigád, za nabídky licencí, prostředí, know-how a možnosti účastnit se života ve firmách, za váš zájem, za vstřícnost a ochotu.
Spolupráce se zahraničními školami
Možnosti výjezdů a studia.
Okanagan Skaha School District
S Kanadskými středními školami v Britské Kolumbii spolupracujeme od roku 2023 prostřednictvím Czenadians. Našim studentům doporučujeme výjezd a studium na jeden semestr s pobytem v hostitelské rodině. Spolupracujeme přímo s ředitelem distriktu 67 Okanagan Skaha Darcy Mullinem, který byl u nás ve škole i osobně představit kanadský program, následně ředitelka Markéty Fibigerové navštívila školy v Kanadě.