Učební plán
Co učíme ? Číst, psát a promptovat.
Náš učební plán vychází z Rámcového vzdělávací programu pro gymnázia (RVPG), disponibilní hodiny využíváme k navýšení počtu hodin informatiky, angličtiny a tělesné výchovy. Máme vlastní předměty: Infor/matika, Humanities, Science a Sport a zdraví plně integrující vzdělávací oblasti popsané v RVPG, požadované výstupní kompetence v mnohém převyšujume.
Od třetího ročníku nabízíme studentům povinně volitelné předměty, čím vzniká možnost sestavovat si vlastní rozvrh zaměřený na oblasti - technické/humanitní/přírodovědné, které student chce. Každý student má pak v rozvrhu tzv. "BASE" předměty, které jsou povinné a "ADVANCED" předměty, které si může navolit sám a musí pouze dodržet celkový počet hodin.
Povinné předměty
Programování Backend
Internet věcí
Algoritmizace
Finanční gramotnost
Základy společenských věd
Psaní
Psychologie
Chemie
Programování Frontend
Kybernetická bezpečnost
Python
Dějepis
Geografie, globální témata
Umění
Fyzika
Biologie
Nepovinné předměty
Matematika pro neuronové sítě
Vybraná témata z dějin 20. století
Debatování
Kniha versus film - čtenářský a filmový klub
Propojené vzdělávací oblasti
Infor/matika, Humanities, Science, Anglický jazyk, Španělský jazyk, Sport a zdraví
Propojujeme vzdělávací oblasti, abychom učili v souvislostech. Například novodobé dějiny není příliš efektivní probírat odděleně - v dějepise, pak v literatuře, v základech společenských věd..., je to nejen kognitivně neefektivní, je to i nepraktické a zdlouhavé, protože všechno se vším souvisí. Týká se to vlastně všech epoch. Práci s textem také není potřeba vykazovat do hodin českého jazyka, protože textem je i politická diskuze, hejt na sociální síti, nebo výstup chatu GPT. Vždy potřebujete nejdřív pochopit obsah a záměr, teprve potom vás zajímají další okolnosti jako jsou formální jazykové prostředky, nebo zda je text pravopisně správně. Do humanities počítáme i výuku finanční gramotnosti a vedení studentů k podnikavosti. Zaměřujeme se na rozvoj estetického vnímání studentů, např. formou výtvarné tvorby. Při škole funguje divadelní klub, jehož členové z řad studentů chodí pravidelně na představení pražských scén.
V předmětu Science se podobným způsobem snažíme integrovat přírodovědné oblasti. Pro hlubší porozumění fyzikálním a chemickým tématům je většinou potřeba kvalitní matematický základ, proto je propojování přírodních věd náročnější a obnáší pečlivé plánování souslednosti témat, přesto se o to snažíme a snažíme se též rozvíjet u studentů zápal pro vědecké bádání a snahu o kritické zhodnocení zdrojů.
Ve všech oblastech nás zajímá zapojení umělé inteligence a možnosti jejího využití, pečlivě přitom rozlišujeme, k čemu se hodí a k čemu naopak ne, strojovému učení - po technické stránce se věnujeme v hodinách informatiky už v prváku a v dalších ročnících na to navazujeme hlubším detailem.
Angličtinu používáme nejen v hodinách angličtiny, ale všude tam, kde se to hodí. V našem týmu jsou rodilí mluvčí, kteří se snaží do svých hodin vnášet reálie zemí, jejichž jazykem mluví.
Máme také předmět "Vuelta" zaměřený na rozvoj osobnostních a sociálních kompetencí. Název jsme si půjčili ze španělštiny a vznikl ve smyslu "vracíme se k tomu, co proběhlo, děláme retrospektivu". Cílem tohoto předmětu je naučit studenty posoudit výsledky své práce, zhodnotit vynaložené úsilí a osobní pokrok. Tento předmět je hodnocen pouze slovně.
Výuka moderních technologií
Zabýváme se IT oblastmi napříč a propojujeme algoritmické myšlení s matematikou.
IT témata nám přesahují i do ostatních předmětů. Snažíme se, aby naši studenti získali vhled do technologií a měli představu o jejich dalším vývoji a využití v povoláních, které se rozhodnou dělat a zároveň, aby znali mechanismy, jakými technologie ovlivňují duševní a fyzické zdraví člověka. Od třetího ročníku si studenti volí úroveň technické hloubky IT předmětů.
Base úroveň: nadstandardní uživatelské dovednosti, základy programování a zpracování dat, git, základy linuxu, základy tvorby webu, bezpečnostní témata a digitální stopa, principy a využití AI, dezinformace a sociální sítě, firemní kultura a role ve firmě, agilní přístupy, UX, komerční řešení versus opensource.
Advanced úroveň: vývoj vlastního softwarového projektu pod odborným vedením, možnost vybrat si tyto další oblasti: kybernetická bezpečnost, programování - backend, programování - frontend, algoritmizace, IoT, neuronové sítě.